Główna treść strony
Ważne dla przedsiębiorców
Do 31 grudnia 2011 roku wszystkie gminy w Polsce miały obowiązek przekazania danych zarejestrowanych przedsiębiorców do ewidencji centralnej (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej- CEIDG). Z dniem przeniesienia wpisów do CEIDG wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast przestali być organami ewidencyjnymi dla przedsiębiorców, których wpisy przeniesiono. Z chwilą przeniesienia przez gminę wpisu do CEIDG rolę organu ewidencyjnego przejął Minister Gospodarki. Tylko na stronach Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (www.ceidg.gov.pl) od 1 stycznia 201 2r. powinniśmy szukać danych o przedsiębiorcach prowadzących działalność gospodarczą.
Przepisy o CEIDG weszły w życie od 1 lipca 2011 r. Określała je znowelizowana ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2010r. Nr 220, poz. 1447 i Nr 239, poz. 1593). Przedsiębiorca może załatwić sprawy dotyczące rejestracji firmy w dowolnym urzędzie gminy w Polsce, bez względu na miejsce zamieszkania.
Posiadacze podpisu elektronicznego bądź zaufanego profilu ePUAP (podpis kwalifikowany, który można wyrobić w urzędzie skarbowym) mogą zarejestrować firmę przez Internet, wysyłając online wniosek CEIDG-1 bezpośrednio do bazy CEIDG. Nie znaczy to, że każda osoba, która zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, dokonać jej zmiany, zawieszenia, wznowienia lub likwidacji, musi koniecznie rejestrować się online, bo w takiej formie prowadzona jest obecnie ewidencja.
Jeżeli ktoś zdecyduje się skorzystać z pomocy gminy i złoży w niej wniosek CEIDG-1, to urzędnik wprowadzi go do CEIDG. Urząd prześle również wnioski dotyczące zmiany, zawieszenia, wznowienia lub wykreślenia wpisu w CEIDG. Rozpatrzenie wniosku, polegające na przekształceniu w formę dokumentu elektronicznego i przesłaniu do CEIDG, następuje kolejnego dnia roboczego od daty wpływu wskazanej w potwierdzeniu przyjęcia wniosku od przedsiębiorcy. Potwierdzenie przyjęcia wniosku nie oznacza, że jest on poprawny, gdyż poprawność zweryfikuje system CEIDG, a nie organ gminy.
Czynności urzędu związane z przyjęciem wniosku nie obejmują dokonania wpisu do CEIDG. Od czynności tych nie przysługują środki odwoławcze, gdyż organem ewidencyjnym jest Minister Gospodarki. Jeżeli wpis nie będzie ujawniony na stronie CEIDG- to wniosek jest niepoprawny i będzie wymagał uzupełnienia lub skorygowania, do czego wezwie wnioskodawcę organ gminy w terminie 7 dni roboczych pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Od 1 stycznia 2012 roku organ ewidencyjny nie wydaje zaświadczeń potwierdzających aktualność działalności gospodarczej prowadzonej przez przedsiębiorcę. Nie dotyczy to jednak zaświadczeń wydawanych na podstawie dokumentów archiwalnych z zakresu ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Wyszkowa.
W świetle obowiązujących przepisów od 1 stycznia 2012 r. przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o:
1/ zmianę wpisu - w terminie 7 dni od dnia zmiany danych zawartych we wpisie do CEIDG;
2/ wykreślenie wpisu- w terminie 7 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej.
DODATKOWE INFORMACJE: Urząd Miejski w Wyszkowie, Aleja Róż 2, pok. nr104 - Lucyna Grześkiewicz tel. (29) 743 77 01.
Informacje o stronie
Wytworzył: |
Barbara Bożuta |
Wprowadził: |
Michał Mielczarczyk, data: 12.01.2012 r., godz. 12.50 |
Ostatnia aktualizacja: |
Michał Mielczarczyk, data: 25.09.2012 r., godz. 15.48 |
Czas |
Administrator |
Opis zmiany |
25.09.2012 r., godz. 15.48 |
Michał Mielczarczyk |
Zmiana przynależności strony |
12.01.2012 r., godz. 15.45 |
Michał Mielczarczyk |
Edycja strony |
12.01.2012 r., godz. 12.50 |
Michał Mielczarczyk |
Dodanie strony |