Podsumowanie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko DO Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego
miasta Wyszkowa dla działek nr 1180/1, 1180/2 położonych przy ulicy Przemysłowej (Uchwała Nr XX/228/20 Rady Miejskiej w Wyszkowie z 21 maja 2020r.)
1. PODSTAWA PRAWNA:
Ustawa z 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 283), w szczególności art. 55 ust. 3, który określa zakres Podsumowania.
2. USTALENIA ZAWARTE W PROGNOZIE ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO:
Obowiązek przeprowadzenia postępowania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (dalej też SOOŚ) dla miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dalej plan miejscowy), nakłada Art. 46 pkt. 1 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 283), zwany dalej też ustawą OOŚ. W zakres postępowania SOOŚ wchodzi opracowanie Prognozy oddziaływania na środowisko (dalej Prognoza) skutków realizacji dokumentu planistycznego. Szczegółowy zakres merytoryczny prognozy określa art. 51 ustawy OOŚ.
Zakres i stopień szczegółowości informacji wymaganych w Prognozie został uzgodniony w trybie art. 53 ustawy OOŚ z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Warszawie oraz Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Wyszkowie.
Celem planu miejscowego było ustalenie zasad przeznaczenia i zagospodarowania terenu, wskaźników oraz zasad zagospodarowania, ochrona interesów mieszkańców, unikania konfliktów przestrzennych, poprawy stanu ładu przestrzennego oraz zachowania podmiejskiego charakteru tej części miasta, z uwagi na fakt, że podlega ona w ostatnim czasie silnej presji inwestycyjnej. Natomiast głównym celem prognozy jest ustalenie potencjalnych skutków realizacji ustaleń planu na poszczególne komponenty środowiska. W opisie uwzględniono przewidywane oddziaływanie, w tym pozytywne i negatywne, bezpośrednie i pośrednie, krótkoterminowe, średnioterminowe i długoterminowe, stałe i chwilowe, a także ewentualne oddziaływania wtórne lub skumulowane. Ocena możliwości wystąpienia danych skutków środowiskowych dokonana została na podstawie aktualnego stanu środowiska i zaplanowanych zmian w zagospodarowaniu. Aktualny stan środowiska określono i oceniono na podstawie opracowania ekofizjograficznego i wyników wizji terenowej. Ponadto w Prognozie znajduje się analiza istniejących i ewentualnych problemów ochrony środowiska. Ustalenia zawarte w Prognozie zostały uwzględnione w przyjętym planie miejscowym.
W przyjętym planie miejscowym, ustalono następujące przeznaczenie terenów oraz ich symbole:
1. PU – teren obiektów produkcyjnych, usługowych, składów i magazynów,
2. EC – teren obiektów i urządzeń do produkcji energii elektrycznej i cieplnej.
W prognozie stwierdzono, że w planie wprowadzono szereg zapisów, które przyczyniają się do ochrony zasobów środowiskowych oraz kształtowania przestrzeni zharmonizowanej z otoczeniem. Ponadto przedstawiono w niej rozwiązania mające na celu zapobieganie, ograniczanie negatywnych oddziaływań na środowisko oraz wykazano brak konieczności poszukiwania rozwiązań alternatywnych do rozwiązań zawartych w projekcie planu miejscowego.
Prognoza wykazała, iż proponowane zapisy planu miejscowego uwzględniają zasadę zrównoważonego rozwoju.
3. OPINIE WŁAŚCIWYCH ORGANÓW:
Właściwymi organami, zgodnie z Art. 57 i Art. 58 ustawy OOŚ są Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie oraz Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Wyszkowie.
Burmistrz Wyszkowa skierował do obu organów pismo z dnia 21.08.2019 r., znak PGN.6721.1.2019 w sprawie zaopiniowania projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wyszkowa dla działek nr 1180/1, 1180/2 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. W odpowiedzi na pismo Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Wyszkowie zaopiniował pozytywnie projekt planu miejscowego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych (pismo z dn. 06.09.2019 r., znak: PPIS-ZNS.711/50/2019). Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (milcząca zgoda).
4. ZGŁOSZONE UWAGI I WNIOSKI:
Zgodnie z przepisami ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, została zapewniona możliwość udziału społeczeństwa w przeprowadzonym postępowaniu w sprawie oddziaływania na środowisko.
Ogłoszenie i obwieszczenie z 4.01.2019r. o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu oraz przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko zostały opublikowane odpowiednio w prasie lokalnej (Nowy Wyszkowiak), na tablicach ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miasta, w Biuletynie Informacji Publicznej. Wnioski do planu miejscowego mogły być składane w terminie od dnia 07 stycznia do 7 lutego 2019 r. W ustalonym terminie wpłynęły 4 wnioski do projektu Planu.
Społeczeństwo uzyskało możliwość zapoznania się z dokumentami: projektem planu miejscowego oraz prognozą oddziaływania na środowisko do projektu planu miejscowego w trakcie ich wyłożenia do publicznego wglądu. W tej sprawie Burmistrz Wyszkowa wystosował 26 listopada 2019r. obwieszczenie/ogłoszenie o terminie wyłożenia dokumentów do publicznego wglądu i trybie składania uwag. Społeczeństwo mogło się zapoznać z projektem w dniach od 4 grudnia 2019r. do 7 stycznia 2020r. Dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie planu rozwiązaniami odbyła się w dniu 7 stycznia 2020 r. W wyznaczonym terminie tj. do dnia 24 stycznia 2020 r. nie wpłynęła żadna uwaga. Nie zgłoszono uwag do prognozy oddziaływania na środowisko.
5. WYNIKI POSTĘPOWANIA TRANSGRANICZNEGO, O ILE ZOSTAŁO PRZEPROWADZONE:
Prognoza określa, że w wyniku realizacji ustaleń planu nie wystąpi oddziaływanie transgraniczne. Postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko nie zostało przeprowadzone.
6. PROPOZYCJE DOTYCZĄCE METOD I CZĘSTOTLIWOŚCI PRZEPROWADZANIA MONITORINGU SKUTKÓW REALIZACJI POSTANOWIEŃ DOKUMENTU:
Jedynym z narzędzi analizy skutków realizacji i postanowień planu miejscowego jest analiza zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy przeprowadzana przez burmistrza – na podstawie art. 32 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu. Analiza powinna być wykonana przynajmniej raz podczas kadencji rady miasta. Z tą samą częstotliwością wykonywana byłaby analiza skutków realizacji postanowień planu miejscowego.
Biorąc pod uwagę wymagania w zakresie przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko stwierdzić należy, iż społeczeństwu zapewniono pełny udział w dokonywanych czynnościach, a tym samym sporządzony projekt planu miejscowego wypełnia normę wynikającą z art. 46 pkt 1 i art. 50 ustawy z 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r. poz. 283)