Na podstawie art. 55 ust. 3 ustawy z 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. z dnia 21 lipca 2017 r. Dz.U. 2017.1405) w związku z przyjęciem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wyszkowa dla terenu zieleni nieurządzonej położonego przy ulicy Jana Matejki, dla działek nr 3558/1, 5628 położonych przy ul. Pułtuskiej oraz dla działek nr 3434, 3001/3, 3478/1, 3478/4 położonych przy ul. I Armii Wojska Polskiego (Uchwała Nr XLVI/466/17 Rady Miejskiej w Wyszkowie z dnia 30 listopada 2017 r.) przekazuje się informacje dotyczące uzasadnienia wyboru przyjętego dokumentu w odniesieniu do rozpatrywanych rozwiązań alternatywnych, a także informację, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione:
1) ustalenia zawarte w prognozie oddziaływania na środowisko,
2) opinie właściwych organów, o których mowa w art. 57 i 58 cyt. wyżej ustawy,
3) zgłoszone uwagi i wnioski,
4) wyniki postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli zostało przeprowadzone,
5) propozycje dotyczące metod i częstotliwości przeprowadzania monitoringu skutków realizacji postanowień dokumentu.
I. Uzasadnienie wyboru przyjętego dokumentu w odniesieniu do rozpatrywanych rozwiązań alternatywnych
Obszar objęty sporządzeniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wyszkowa dla terenu zieleni nieurządzonej położonego przy ulicy Jana Matejki, dla działek nr 3558/1, 5628 położonych przy ul. Pułtuskiej oraz dla działek nr 3434, 3001/3, 3478/1, 3478/4 położonych przy ul. I Armii Wojska Polskiego znajduje się poza obszarami Natura 2000, dlatego nie przewidziano rozwiązań alternatywnych w zakresie celów ochrony obszarów Natura 2000.
Należy podkreślić, iż problemy z zakresu ochrony środowiska przyrodniczego zostały w miejscowym planie rozwiązane prawidłowo. W trakcie analiz na etapie tworzenia projektu miejscowego planu tworzono i porównywano różne warianty zagospodarowania obszaru oraz wielkości przyjętych wskaźników. Projekt miejscowego planu uwzględnia wariant najkorzystniejszy pod względem społecznym, ekonomicznym i ekologicznym. Ustalenia miejscowego planu pozwolą na zrównoważony rozwój miejsca, zachowano proporcje pomiędzy terenami zabudowanymi oraz przestrzenią otwartą, zachowano tereny pełniące funkcje przyrodniczą jak: tereny leśne i zadrzewienia. Ponadto miejscowy plan uwzględnia ochronę zdrowia i życia ludzi poprzez obowiązek zachowania dopuszczalnego poziomu hałasu dla terenów chronionych akustycznie w granicach całego obszaru objętego planem jak dla terenów przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową oraz dla terenów przeznczonych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, zakaz lokalizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, z wyjątkiem obiektów infrastruktury technicznej i komunikacyjnej oraz uwzględnia uwarunkowania wynikające z położenia obszaru objętego planem w zasięgu Głównych Zbiorników Wód Podziemnych: GZWP 221 Dolina kopalna Wyszków, GZWP 215 Subniecka warszawska i GZWP 2151 Subniecka warszawska (część centralna).
Uchwalony miejscowy plan uwzględnia kierunki rozwoju określone w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Wyszków, przyjętym Uchwałą Nr XXVIII/280/16 Rady Gminy w Wyszkowie z dnia 27 października 2016 r.
II. Sposób i zakres uwzględnienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego części wsi Kołbiel ustaleń zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko
Zakres i stopień szczegółowości prognozy oddziaływania na środowisko jest zgodny z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko oraz został określony zgodnie z obowiązującymi przepisami przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie (pismo z dnia 23 lutego 2017 r., znak pisma: WOOŚ.III-411.53.2017.JD) oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Wyszkowie (pismo z dnia 31 stycznia 2017 r., znak pisma: PPIS-ZNS-712/02/2017).
Opracowana prognoza oddziaływania na środowisko ocenia stan i funkcjonowanie środowiska przyrodniczego, jego odporność na degradację i zdolność do regeneracji wynikające z uwarunkowań określonych w opracowaniu ekofizjograficznym oraz tendencje do zmian przy braku realizacji ustaleń miejscowego planu. Rozpatrywane są skutki realizacji ustaleń miejscowego planu, ponadto sprawdza się, czy w należytym stopniu zostały zastosowane środki ochrony środowiska przyrodniczego oraz zdrowia i życia ludności. Projektowane użytkowanie i zagospodarowanie terenów jest rozpatrywane również pod kątem zgodności z przepisami prawa dotyczącymi ochrony środowiska, skuteczności ochrony bioróżnorodności i właściwych proporcji pomiędzy terenami o różnych formach użytkowania.
Realizacja ustaleń miejscowego planu nie spowoduje wystąpienia na obszarze objętym sporządzeniem miejscowego planu oraz na terenach przyległych znaczącego oddziaływania negatywnego na środowisko oraz oddziaływania skumulowanego.
III. Sposób i zakres uwzględnienia opinii organów, o których mowa w art. 57 i 58 powołanej na wstępie ustawy
Zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie oraz Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Wyszkowie uzgodnili zakres i stopień szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z art. 54 ust. 1 wskazanej wyżej ustawy Burmistrz Wyszkowa skierował wnioski do ww. organów o wydanie opinii oraz uzgodnień w sprawie przedmiotowej opracowania miejscowego planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko.
1. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Wyszkowie zaopiniował projekt miejscowego planu pozytywnie (pismo z dnia 06 czerwca 2017 r., znak PPIS-ZNS-711/24/2017).
2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie zaopiniował projekt miejscowego planu z zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
IV. Sposób i zakres uwzględnienia uwag i wniosków do projektu dokumentu wymagającego udziału społeczeństwa
Zgodnie z art. 46 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko projekt miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Wyszkowa dla terenu zieleni nieurządzonej położonego przy ulicy Jana Matejki, dla działek nr 3558/1, 5628 położonych przy ul. Pułtuskiej oraz dla działek nr 3434, 3001/3, 3478/1, 3478/4 położonych przy ul. I Armii Wojska Polskiego wraz z prognozą oddziaływania na środowisko podlega strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko. Burmistrz Wyszkowa opracowujący projekt powyższych dokumentów zapewnił udział społeczeństwa poprzez podanie do publicznej wiadomości wymaganych przepisami informacji, tj. stosownej treści ogłoszeniami i obwieszczeniami, umieszczonymi na tablicach ogłoszeń, na stronie internetowej Urzędu miejskiego oraz w prasie lokalnej:
1. 24 stycznia 2014 r. podano do publicznej wiadomości informację o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu oraz zgodnie z art. 39 cyt. ustawy, informację o przystąpieniu do sporządzenia prognozy oddziaływania na środowisko do projektu miejscowego planu. W terminie wskazanym w ogłoszeniach do projektu miejscowego planu i prognozy oddziaływania na środowisko wpłynęło 5 wniosków od instytucji i 4 wnioski od osób fizycznych.
2. 18 lipca 2017 r. podano do publicznej wiadomości informację o terminie wyłożenia do publicznego wglądu projektu miejscowego planu oraz prognozy oddziaływania na środowisko. Zgodnie z obwieszczeniem projekt miejscowego planu wraz z prognozą oddziaływania na środowisko wyłożono do publicznego wglądu w okresie od 26 lipca 2017 r. do 25 sierpnia 2017 r. . w urzędzie miejskim w Wyszkowie. Dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie miejscowego planu rozwiązaniami odbyła się w dniu 24 sierpnia 2017 r. Uwagi do wyłożonego projektu miejscowego planu oraz do prognozy oddziaływania na środowisko można było składać do dnia 11 września 2017 r. W toku wyłożenia do publicznego wglądu nie wpłynęły żadne uwagi do projektu miejscowego planu.
Wyżej opisana procedura sporządzenia miejscowego planu została przeprowadzona z uwzględnieniem strategicznej oceny oddziaływania na środowisko w zakresie zawartym w art. 39, art. 40, art. 42, art. 53, art. 54 i art. 55 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko. Zapewniono możliwość czynnego udziału społeczeństwa oraz składania wniosków i uwag w formie i terminach określonych ww. ustawą.
V. Informacja o transgranicznym oddziaływaniu na środowisko
Projekt miejscowego planu nie wymagał przeprowadzenia postepowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko.
VI. Propozycje dotyczące metod i częstotliwości przeprowadzania monitoringu skutków realizacji postanowień dokumentu
Monitoring skutków wdrażania i funkcjonowania ustaleń Planu prowadzić będzie Miasto Wyszków. Wskazane jest dokonywanie oceny stanu realizacji ustaleń i wpływu na środowisko w cyklach corocznych. Proponuje się objąć analizą skutków realizacji ustaleń Planu następujące elementy:
Urząd powinien również zapoznawać się z raportami o stanie i jakości poszczególnych elementów środowiska i monitorowanych parametrów, przygotowywanymi przez jednostki i instytucje związane z gospodarką wodną, zarządy dróg, starostwa powiatowe, urzędy wojewódzkie, a w zakresie ochrony przyrody Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska oraz jednostki wspomagające, zatrudniające ekspertów w dziedzinie ochrony środowiska, np. IMGW, RZGW i inne.